Odpowiedź na odwieczne pytanie, co wybrać: Google AdWords czy pozycjonowanie jest w gruncie rzeczy bardzo prosta. Dynamiczne zmiany, które na co dzień funduje nam wujek Google powodują, że aby zaistnieć na serio w internecie, należy korzystać z wszystkich możliwych kanałów dotarcia z naszą ofertą do klienta. Należy również pamiętać o kluczowych w wielu przypadkach kanałach social media oraz realizowanym z głową mailingu.

Oczywiście… w zależności od branży i specyfiki oferty, różne kanały będą miały rożny potencjał. Ale dlatego właśnie warto jest zarówno w przypadku kampanii reklamowych AdWords, działań pozycjonujących SEO oraz innych aktywności związanych z marketingiem internetowym skorzystać z usług wyspecjalizowanych firm, które będą umiały zbadać, doradzić, zaplanować i poprowadzić skutecznie oraz kompleksowo takie działania.

Różnice między AdWords a pozycjonowaniem

Zero-jedynkowe wartościowanie pomiędzy kampaniami linków sponsorowanych w Google a działaniami z obszaru SEO (Search Engine Optimization) w większości przypadków nie ma większego sensu. Zalety poszczególnych rozwiązań (oraz technik i metod stosowanych w ramach każdego kanału dotarcia) są zgoła odmienne i zazwyczaj się po prostu uzupełniają. Ważne jest jednak aby wybierając odpowiednie proporcje użycia tych narzędzi opierać się na celach, jakie w danym momencie (lub w dłuższym przedziale czasowym) chcemy, aby były zrealizowane.

Cechy pozycjonowania

Pozycjonowanie stron internetowych to działania podejmowane w celu promocji strony internetowej w tak zwanych organicznych wynikach wyszukiwania (nazywanych też naturalnymi bądź też bezpłatnymi wynikami wyszukiwania). Jest to proces przynoszący korzyści w postaci lepszej widoczności strony internetowej długim okresie. Pozycjonowanie charakteryzuje się między innymi:

  • Czasochłonność procesów.
  • Pierwsze efekty odsunięte w czasie.
  • Widoczność tylko w wyszukiwarce.
  • Podatność na zmiany algorytmu Google.
  • Stosowanie nieetycznych technik pozycjonowania może się skończyć banem dla strony.
  • Analiza efektów pozycjonowania wymaga dodatkowych narzędzi (często płatnych).
  • Efekty pozycjonowania utrzymują się bardzo długo.
  • Brak płatności za kliknięcie.

Cechy kampanii Google AdWords

Przykładowe wyniki wyszukiwania w Google - kampania AdWords Search z rozszerzeniami

Przykładowe wyniki wyszukiwania w Google – kampania AdWords Search z rozszerzeniami

Kampanie reklamowe AdWords to z kolei najważniejszy kanał dotarcia do klienta w modelu płatności za kliknięcie (Pay Per Click). Bardzo szybko i bardzo precyzyjnie jesteśmy w stanie dotrzeć do odbiorców szukających określonych usług bądź produktów. Co więcej dzięki zaawansowanym funkcjom remarketingu możemy docierać z reklamą do grup osób, które na przykład odwiedziły naszą stronę, wykonały zakupy w sklepie lub „są podobne” (według algorytmu Gooogle) do takich osób! Umiejętne korzystanie z narzędzi Google AdWords przez wyspecjalizowane agencje ze statusem Certyfikowanego Partnera Google AdWords, pozwala na optymalizację budżetów i bardzo skuteczne pomaga w osiągnięciu założonych celów, w tym sprzedażowych. Niektóre cechy wyróżniające kampanie reklamowe w Google to:

  • Pełna kontrola nad budżetem.
  • Płatność tylko za kliknięcie (PPC).
  • Wyświetlanie reklam na eksponowanych miejscach w wyszukiwarce oraz w Sieci Reklamowej Google.
  • Zaawansowane możliwości konfiguracji i targetowania reklamy.
  • Brak podatności na zmiany algorytmu Google.
  • Dostęp do panelu bądź raportów pokazujących skuteczność kampanii.
  • Kampania AdWords działa tylko kiedy jest budżet.
  • Szybkość, reklamy zaczynają się wyświetlać natychmiast po uruchomieniu kampanii.
  • Reklamy internetowe PPC są narażone na ich blokowanie przez adblockery.
google adwords czy pozycjonowanie

Płatne wyniki wyszukiwania w Google versus wyniki organiczne (bezpłatne). Google AdWords czy pozycjonowanie?

Rozwiązaniem jest: łączne stosowanie kampanii linków sponsorowanych i działań SEO

W zależności od precyzyjnie określonego efektu, jaki chcemy osiągnąć – należy wybierać właściwe narzędzia i technologie szeroko rozumianego marketingu internetowego. Jeśli chcemy szybko dotrzeć do potencjalnych klientów z ofertą (na przykład sezonową) lub powalczyć o konwersje w sklepie internetowym warto rozważyć użycie kampanii linków sponsorowanych lub kampanii produktowych Google AdWords. Pamiętajmy, że można je uruchomić stosunkowo szybko oraz że wyświetlą się naszym potencjalnym klientom (kampanie precyzyjnie targetowane) właśnie wtedy kiedy będą tych usług i produktów szukać, a na dodatek pojawiać się będą w najlepiej eksponowanych miejscach wyników wyszukiwania Google (na pierwszych miejscach na górze strony).

A co jeśli do tego chcemy uzyskać widoczność strony i zwiększyć ruch z wyników organicznych Google? Konieczne będzie przeznaczenie części budżetów marketingowych na właśnie pozycjonowanie. I chociaż efekty będą widoczne dopiero po jakimś czasie, to ich trwałość będzie zdecydowanie dłuższa (w porównaniu z kampaniami reklamowymi, które wyświetlają się tylko jeśli jest na nie w danej chwili przeznaczony budżet). W zależności od branży i oceny sytuacji warto jest pozycjonować strony na najważniejsze frazy kluczowe lub w przypadku bardzo dużej konkurencji można walczyć o widoczność i ruch na frazy z tak zwanego „długiego ogona” (ang. „long tail„).

A zatem: AdWords czy pozycjonowanie? Nie ma dobrej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Umiejętne połączenie obu kanałów dotarcia: pozycjonowania i ppc jest bez żadnej wątpliwości czynnikiem radykalnie zwiększającym szansę osiągnięcia sukcesu firmy w internecie. Planowanie działań marketingowych w wyszukiwarkach powinno być poprzedzone audytem strony, gruntowną analizą konkurencji oraz oparte na zaawansowanej analityce Google Analytics. Suma summarum ważne jest, aby trafić na odpowiednich specjalistów od marketingu internetowego, którzy będą w stanie przeprowadzić firmę przez te procesy.

Tomasz Mosionek
Tomasz MosionekEkspert SEM
Właściciel agencji Bunker Studio, świadczącej pod marką AdWords Radom profesjonalne wsparcie dla biznesu w zakresie marketingu internetowego. Od 2002 roku tworzy serwisy internetowe, uruchamia e-sklepy oraz prowadzi kampanie Google AdWords. Z zamiłowania fotograf.