Zasady linkowania według Google 2017 / 2018?

Kilka dni temu poznaliśmy nowy komunikat Google Webspam dotyczący zasad linkowania.

Zespół Google Webspam informuje w nim o odnotowanym ostatnio wzroście spamowych linków zawartych w artykułach oraz różnego rodzaju komentarzach do tych artykułów. Artykuły te są zazwyczaj pisane przez lub w imieniu konkretnej strony (do której linki prowadzą).

Google w pewnych przypadkach nie neguje tego typu treści (szczególnie jeśli faktycznie mają wartość informacyjną lub edukacyjną) W przypadku jednak gdy ich jedynym celem jest ewidentna intencja budowania linków kierujących do witryny autora to jest to już naruszenie wytycznych Google dotyczące budowania linków.

Czynniki, które mogą zostać przez Google uznane za naruszenie zasad linkowania to m.in.:

  • Przesadna ilość słów kluczowych użytych w linkach prowadzących do docelowej strony internetowej,
  • Publikowanie artykułów z linkami na wielu różnych stronach mając do tej pory dużą liczbę artykułów na kilku dużych stronach,
  • Korzystanie z tej samej lub podobnej treści w w/w artykułach
  • Zatrudnianie do pisania artykułów copywriterów, którzy nie mają wiedzy na tematy o których piszą :)

Co się stanie gdy Google wykryje spamujące treści?

Kiedy Google wykryje, że witryna publikuje artykuły zawierające spamowe linki kończy się to zawsze tym, że spada jej ranking. Amen. Tego typu działania są uznawane za bardzo złe dla funkcjonowania całej sieci i ich wykrycie z automatu bądź poprzez system raportowania spamu to 100% pewności zdecydowanej reakcji ze strony Google.

Wskazówki Google dla publikujących artykuły z linkami

Strony publikujące artykuły z linkami powinny starannie je przygotowywać i zadać sobie przed publikacją kilka kluczowych pytań:

  • Czy znam tę osobę?
  • Czy przesłanie tej osoby pasuje do odbiorców mojej witryny?
  • Czy artykuł zawiera przydatną treść?
  • Jeśli w artykule znajdują się linki wątpliwej intencji to czy autor użył na nich rel = „nofollow”?

Mam wrażenie, że komunikat Google Webspam dotyczący zasad linkowania nie ma na celu straszenia negatywnymi skutkami spamowania (bo to zdaje się oczywiste) ale raczej ma na celu uświadomienie osobom zajmującym się pozycjonowaniem stron internetowych jak powinno się to aktualnie poprawnie politycznie robić. Zespół Webspam w odniesieniu do budowania linków radzi aby w ramach procesów optymalizacji stron zadbać również właściwie o istniejące linki a w przypadku wątpliwych linków zaleca stosowanie rel=”canonical” lub rel=”nofollow”. Google omawianym komunikatem zdaje się też przypominać o tym, że treści pojawiające się w internecie powinny na prawdę służyć internaucie szukającemu określonej treści a nie być tylko i wyłącznie narzędziem do budowania rankingu stron internetowych.

Chcesz przeczytać więcej artykułów na temat optymalizacji stron internetowych?