Od kilku dni na internetowych grupach poświęconych SEO/SEM zawrzało i coraz to kolejne osoby informowały radośnie o spamie jaki Google zafundowało wszystkim zweryfikowanym administratorom kont w narzędziu Google Search Console. Na mojej skrzynce również pojawiło się kilkadziesiąt wiadomości… więc postanowiłem napisać słów kilka o tym wydarzeniu.

Nowa Google Search Console

Rys.1 – Nowa Google Search Console – Treść wiadomości od Google dotyczącej udostępnienia nowego interfejsu GSC dla danej witryny

Do czego służy Google Search Console?

Google Search Console to stworzone przez giganta z Mountain View darmowe narzędzie dedykowane twórcom stron internetowych (dawniej GSC znane było jako Narzędzia dla Webmasterów – en. Webmasters Tools) oraz osobom zajmującym się szeroko rozumianym marketingiem stron internetowych w wyszukiwarkach. Pozwala ono na śledzenie i analitykę wielu ciekawych danych dotyczących stron internetowych oraz uproszczenie procesu optymalizacji serwisów internetowych dla wymagań wyszukiwarki Google. Dane te pochodzą z 'organicznych’ wyników wyszukiwarki (czyli tzw. bezpłatnych). Przy pomocy GSC zbadamy między innymi:

  • Frazy kluczowe oraz średnie pozycje na których wyświetla się strona w wynikach wyszukiwania Google.
  • Status indeksowania naszej witryny w Google.
  • Stan zoptymalizowania widoczności strony .
  • Linki prowadzące do naszej strony z zewnętrznych serwerów ale też linki prowadzące to strony z zewnątrz.
  • Sprawdzimy jakie błędy występują na stronie (np. błędy 404, problemy z meta opisami czy tagami title).
  • Dodamy mapę strony (tzw. sitemap) czy pojedyncze URL’e do indeksowania przez Google’a.

Narzędzia Webmasterów dla wszystkich! Czyli nowa Google Search Console w wersji 'późna Beta’

Nowa Google Search Console

Rys.2 – Nowa Google Search Console – Wycinek widoku skrzynki odbiorczej z dziesiątkami maili od Google, które w krótkim czasie dotarły do administratorów stron GSC :)

Na nową wersję Narzędzi dla Webmasterów czekaliśmy od lat. Ale szczególnie od ostatnich wakacji (lipiec, sierpień 2017), kiedy to w sieci pojawiły się pierwsze zapowiedzi na temat odświeżanego interfejsu tego narzędzia, czuć było, że TO wreszcie nadejdzie. Internet sypnął wtedy garścią obiecujących screenów z testowych interfejsów GSC udostępnionych nielicznym szczęśliwcom a reszta napalonych administratorów musiała obejść się smakiem. Minęło pół roku, emocje w międzyczasie zdążyły opaść i w końcu doczekaliśmy się. Skrzynki pocztowe w styczniu znienacka zaczęły być bombardowane zaproszeniami do wypróbowania „nowej, udoskonalonej wersji Search Console, która umożliwia łatwiejsze zarządzanie wyświetlaniem stron w wyszukiwarce Google”.

Nowy wygląd interfejsu GSC i póki co – okrojone funkcjonalności

Otwarcie nowego interfejsu szybko pozbawiło złudzeń. To jest nadal Beta wersja GSC. Z „nowości” zauważymy głównie zmieniony wygląd interfejsu (material design), który jest zbliżony w stylu do wyglądu innych interfejsów usług Google (np. Google Analytics czy nowego Google AdWords) oraz niewielką ilość dostępnych funkcjonalności (w porównaniu do starej wersji).

W nowym narzędziu do dyspozycji mamy następujące raporty:

  • Raport skuteczności strony internetowej (Stan -> Skuteczność), w którym możemy wyświetlić (podobnie jak to miało miejsce wcześniej): łączną liczbę kliknięć, łączną liczbę wyszukiwań, średni CTR oraz średnią pozycję. Nowością w raporcie jest rozszerzenie czasu za jaki możemy analizować dane do 16 miesięcy (wcześniej maksymalnie to były 3 miesiące).
    Nowa Google Search Console - Raport skuteczności strony internetowej

    Rys.3 Nowa Google Search Console – Raport skuteczności strony internetowej

  • Raport stanu zaindeksowania witryny (Stan -> Stan indeksu). Znany podobnie jak raport skuteczności ze starszej wersji GSC pozwala zbadać poziom indeksowania podstron witryny w wyszukiwarce Google. W przypadku stwierdzenia różnych błędów związanych z indeksowanie raport ten pozwala na dość szczegółową ich analizę, dzięki czemu można starać się szybko je usunąć ze stron. Przykładowe problemy na stronie internetowej które możemy w tym raporcie zbadać to:
    • Błędy związane z linkami kanonicznymi na stronie.
    • Błędy 404, 503.
    • Wykaz stron zablokowanych przez plik robots.txt.
    • Wykaz stron zablokowanych przy pomocy tagu noindex.
    • Lista stron z przekierowaniami (301).
    • Duplikaty podstron.

    Nowa Google Search Console

    Rys.4 – Nowa Google Search Console – Raport stanu zaindeksowania witryny

  • Raport stanu podstron w technologii AMP (Stan -> AMP). Dostępny jest w przypadku jeśli strona internetowa korzysta z promowanej przez Google technologii AMP (accelerated mobile page).
    Nowa Google Search Console

    Rys.5 – Nowa Google Search Console – Raport AMP

  • Dostępne jest także narzędzie / funkcjonalność do dodawania mapy strony oraz późniejszego nią zarządzania (Mapa witryn).
    Nowa Google Search Console

    Rys.6 – Nowa Google Search Console – Raport mapy witryny

    Nowa Google Search Console

    Rys.7 – Nowa Google Search Console – Mapa witryny – raport szczegółowy

Reasumując Narzędzie dla Webmasterów ma jeszcze długą drogę przed sobą.

Na szczęście Google zapowiedziało, że do czasu uruchomienia finalnej wersji nowego interfejsu Google Search Console będzie nadal działał stary interfejs. Kierunek rozwoju nowego GSC jest oczywiście obiecujący – a w szczególności zwiększenie ilości danych z polskiego serwisu do 16 miesięcy. Nam (na tą chwilę) niestety nie pozostaje nic innego jak uzbroić się w ciekawość i poczekać kiedy GSC zostanie dozbrojony o kolejne narzędzia.

Dla niecierpliwych i żądnych wiedzy tutaj znajduje się do poczytania oficjalny help dotyczący nowej Google Search Console.

Tomasz Mosionek
Tomasz MosionekEkspert SEM
Właściciel agencji Bunker Studio, świadczącej pod marką AdWords Radom profesjonalne wsparcie dla biznesu w zakresie marketingu internetowego. Od 2002 roku tworzy serwisy internetowe, uruchamia e-sklepy oraz prowadzi kampanie Google AdWords. Z zamiłowania fotograf.