Od kilku dni na internetowych grupach poświęconych SEO/SEM zawrzało i coraz to kolejne osoby informowały radośnie o spamie jaki Google zafundowało wszystkim zweryfikowanym administratorom kont w narzędziu Google Search Console. Na mojej skrzynce również pojawiło się kilkadziesiąt wiadomości… więc postanowiłem napisać słów kilka o tym wydarzeniu.

Nowa Google Search Console

Rys.1 – Nowa Google Search Console – Treść wiadomości od Google dotyczącej udostępnienia nowego interfejsu GSC dla danej witryny

Do czego służy Google Search Console?

Google Search Console to stworzone przez giganta z Mountain View darmowe narzędzie dedykowane twórcom stron internetowych (dawniej GSC znane było jako Narzędzia dla Webmasterów – en. Webmasters Tools) oraz osobom zajmującym się szeroko rozumianym marketingiem stron internetowych w wyszukiwarkach. Pozwala ono na śledzenie i analitykę wielu ciekawych danych dotyczących stron internetowych oraz uproszczenie procesu optymalizacji serwisów internetowych dla wymagań wyszukiwarki Google. Dane te pochodzą z 'organicznych’ wyników wyszukiwarki (czyli tzw. bezpłatnych). Przy pomocy GSC zbadamy między innymi:

  • Frazy kluczowe oraz średnie pozycje na których wyświetla się strona w wynikach wyszukiwania Google.
  • Status indeksowania naszej witryny w Google.
  • Stan zoptymalizowania widoczności strony .
  • Linki prowadzące do naszej strony z zewnętrznych serwerów ale też linki prowadzące to strony z zewnątrz.
  • Sprawdzimy jakie błędy występują na stronie (np. błędy 404, problemy z meta opisami czy tagami title).
  • Dodamy mapę strony (tzw. sitemap) czy pojedyncze URL’e do indeksowania przez Google’a.

Narzędzia Webmasterów dla wszystkich! Czyli nowa Google Search Console w wersji 'późna Beta’

Nowa Google Search Console

Rys.2 – Nowa Google Search Console – Wycinek widoku skrzynki odbiorczej z dziesiątkami maili od Google, które w krótkim czasie dotarły do administratorów stron GSC :)

Na nową wersję Narzędzi dla Webmasterów czekaliśmy od lat. Ale szczególnie od ostatnich wakacji (lipiec, sierpień 2017), kiedy to w sieci pojawiły się pierwsze zapowiedzi na temat odświeżanego interfejsu tego narzędzia, czuć było, że TO wreszcie nadejdzie. Internet sypnął wtedy garścią obiecujących screenów z testowych interfejsów GSC udostępnionych nielicznym szczęśliwcom a reszta napalonych administratorów musiała obejść się smakiem. Minęło pół roku, emocje w międzyczasie zdążyły opaść i w końcu doczekaliśmy się. Skrzynki pocztowe w styczniu znienacka zaczęły być bombardowane zaproszeniami do wypróbowania „nowej, udoskonalonej wersji Search Console, która umożliwia łatwiejsze zarządzanie wyświetlaniem stron w wyszukiwarce Google”.

Nowy wygląd interfejsu GSC i póki co – okrojone funkcjonalności

Otwarcie nowego interfejsu szybko pozbawiło złudzeń. To jest nadal Beta wersja GSC. Z „nowości” zauważymy głównie zmieniony wygląd interfejsu (material design), który jest zbliżony w stylu do wyglądu innych interfejsów usług Google (np. Google Analytics czy nowego Google AdWords) oraz niewielką ilość dostępnych funkcjonalności (w porównaniu do starej wersji).

W nowym narzędziu do dyspozycji mamy następujące raporty:

  • Raport skuteczności strony internetowej (Stan -> Skuteczność), w którym możemy wyświetlić (podobnie jak to miało miejsce wcześniej): łączną liczbę kliknięć, łączną liczbę wyszukiwań, średni CTR oraz średnią pozycję. Nowością w raporcie jest rozszerzenie czasu za jaki możemy analizować dane do 16 miesięcy (wcześniej maksymalnie to były 3 miesiące).
    Nowa Google Search Console - Raport skuteczności strony internetowej

    Rys.3 Nowa Google Search Console – Raport skuteczności strony internetowej

  • Raport stanu zaindeksowania witryny (Stan -> Stan indeksu). Znany podobnie jak raport skuteczności ze starszej wersji GSC pozwala zbadać poziom indeksowania podstron witryny w wyszukiwarce Google. W przypadku stwierdzenia różnych błędów związanych z indeksowanie raport ten pozwala na dość szczegółową ich analizę, dzięki czemu można starać się szybko je usunąć ze stron. Przykładowe problemy na stronie internetowej które możemy w tym raporcie zbadać to:
    • Błędy związane z linkami kanonicznymi na stronie.
    • Błędy 404, 503.
    • Wykaz stron zablokowanych przez plik robots.txt.
    • Wykaz stron zablokowanych przy pomocy tagu noindex.
    • Lista stron z przekierowaniami (301).
    • Duplikaty podstron.

    Nowa Google Search Console

    Rys.4 – Nowa Google Search Console – Raport stanu zaindeksowania witryny

  • Raport stanu podstron w technologii AMP (Stan -> AMP). Dostępny jest w przypadku jeśli strona internetowa korzysta z promowanej przez Google technologii AMP (accelerated mobile page).