Każdy właściciel biznesu, który już rozpoczął lub dopiero planuje zacząć swoją przygodę z Google Ads (dawniej AdWords) wcześniej czy później zada sobie podobne pytanie: czy naprawdę muszę zlecić prowadzenie kampanii reklamowej w Google zewnętrznej firmie? Przecież to wydaje się takie proste. Mogę sam to zrobić albo zlecić komuś w marketingu. Do tego Google oferuje darmowe telefoniczne wsparcie dla właścicieli firm prowadzących kampanie AdWords.

Tak. Wszystko się zgadza. No może oprócz pieniędzy… Dlatego ten artykuł dedykuję takim właśnie osobom, które dopiero chcą zacząć z AdWords, bądź mają już doświadczenie, ale czują, że coś poszło nie tak. A pieniądze, które wydali, nie przyniosły żadnego zwrotu z inwestycji.

Samodzielne prowadzenie Google Ads

Dobra wiadomość jest taka, że samodzielne prowadzenie kampanii AdWords jest możliwe!

Zła, że aby dojść do odpowiedniego poziomu wiedzy pozwalającej na robienie skutecznej kampanii reklamowej PPC potrzebował będziesz sporo czasu. Czasu poświęconego na zdobycie tej wiedzy. Niezbędne będzie poznanie naprawdę szerokiego spektrum tematów (dotyczących zarówno samego systemu Google Ads AdWords, jak i zagadnień szeroko rozumianego marketingu internetowego), zdobycie praktycznego doświadczenia i dogłębne zbadanie niuansów różnego typu kampanii reklamowych możliwych do prowadzenia w Google Ads. Do tego warto się dowiedzieć, co tak naprawdę dla twojego biznesu będzie oznaczać sformułowanie: skuteczna reklama Google Ads. Zdobywanie tej wiedzy będzie kosztowało czas, pieniądze i nerwy. Niemniej jednak naprawdę da się to zrobić!

Ja sam kiedyś zaczynałem przygodę z PPC od otworzenia konta Google AdWords (aktualnie system nosi nazwę Google Ads) i nieudolnych prób sprawienia, żeby wlewane do Wujka Google pieniądze zapracowały na siebie.

Każdy z Was zapewne powie: eeeetam, ten artykuł jest stronniczy. I tak i nie. Żartobliwie mogę powiedzieć tylko, że wszystko zależy od punktu siedzenia i tego, jak szeroki horyzont obejmuje się spojrzeniem. Zapewne każdy z Was pracując wystarczająco długo w swojej branży, uważa się za eksperta. I tak na pewno jest. Tylko jak długo zajęło Wam dojście do tego miejsca? Z reklamą Google Ads jest dokładnie tak samo.

Zewnętrzna agencja do zarządzania kampanią Google AdWords

Zlecenie prowadzenia kampanii reklamowej w modelu pay per click zewnętrznej firmie poza oczywistym minusem, że trzeba za to zapłacić, ma zdecydowanie wiele zalet. Bo nawet jeśli uznasz, że chcesz i możesz poświęcić swój czas i pieniądze na samodzielne zdobycie fachowej wiedzy, o której pisałem wcześniej, to pewnie zdajesz sobie sprawę, że nawet będąc już zaawansowanym użytkownikiem i tak znajdą się lepsi. Eksperci, którzy zjedli zęby Google Ads (AdWords) i specjalizują się w danej branży, niszy czy produkcie.

A to znaczy, że wszystko, co zrobisz, może być zrobione lepiej, wydajniej, skuteczniej. Na szczęście zdobywając już wiedzę i doświadczenie oraz znając z autopsji bieżące koszty, oraz wyzwania tego procesu, zrozumiesz dlaczego należy zlecić prowadzenie kampanii ekspertom. Co więcej, staniesz się niezwykle cennym (bo świadomym) klientem dla agencji marketingu internetowego.

Jeśli nadal zadajesz sobie pytanie, dlaczego masz zapłacić stosunkowo wysoką opłatę za zarządzanie twoją kampanią ppc (czyli de facto twoimi pieniędzmi zainwestowanymi w kampanię AdWords i za korzyści, które przyniesie lub nie kampania) to odpowiedz sobie na pytania:

  • Czy masz zasoby, czas i przede wszystkim chęci na naukę i zdobywanie praktycznego doświadczenia w prowadzeniu kampanii?
  • Czy czas, który będziesz musiał poświęcić na naukę AdWords nie lepiej przeznaczyć na rozwijanie swojego biznesu, a ze skutecznej kampanii prowadzonej przez eksperta spijać tylko śmietankę?
  • Czy zatrudnienie we własnej firmie dedykowanego fachowca (bądź delegacja obowiązków na już zatrudnione osoby lub siebie samego) nie odbije się negatywnie na twoich kosztach prowadzenia firmy, bądź przez zaniedbania na jej przychodach?
  • Czy zdajesz sobie sprawę, że zatrudnienie fachowca sprawi, że twoje kampanie AdWords będą tańsze, wydajniejsze i skuteczniejsze?
  • Czy nie wolisz, aby twoje pieniądze wydawać naprawdę z sensem i aby przynosiły konwersje oraz zwrot z inwestycji (ROI) ?
  • Czy dopuszczasz do siebie twierdzenie, że ktoś potrafi zrobić coś lepiej niż ty sam? :)

Specjalnie nie wchodzę w tym tekście w bardziej zaawansowaną wiedzę związaną z różnymi aspektami prowadzenia skutecznych kampanii reklamowych w Google ani zasad współpracy z agencjami marketingu internetowego. Nie to miałem na celu. Chciałem po prostu uświadomić kilka osób, na co się piszą zaczynając samodzielnie 'przygodę’ z AdWords.

Wiedza to podstawa skutecznej reklamy w Internecie

W kontaktach z klientami niestety bardzo często okazuje się, że chcą oni zlecić bądź zamówić coś, o czym nie mają elementarnej wiedzy. Nie rozumieją, czemu służy usługa, którą kupują. I to jest ok… Ale dalej jest już gorzej, bo nie mają też określonych precyzyjnych celów marketingowych, zagwarantowanych budżetów i fachowego wsparcia wewnątrz firmy. A do tego strona internetowa, do której będzie prowadzić kampania stworzona została jakieś 5 do 10 lat temu. Od trzech lat nie była w ogóle aktualizowana (może poza wyjątkiem numeru telefonu w kontaktach). Sprowokowani reklamą Google Ads decydują się na samodzielne rozpoczęcie cudownej kampanii, opierając tę decyzję na odczuciach i irracjonalnym oczekiwaniu, że to Coś, co kupują w łatwy i prosty sposób przyniesie im satysfakcję oraz furmankę pieniędzy.

Niestety. Kilka tygodni lub miesięcy później… lżejsi o kilka do kilkudziesięciu tysięcy złotych mogą powiedzieć: mądry Polak po szkodzie. I albo przeklinają Google Ads (AdWords) jako całkowicie nieskuteczną i do bani skarbonkę na bezsensowne wydanie pieniędzy… Albo zaczynają właśnie rozumieć, że należy zatrudnić eksperta. A te nieliczne wyjątki, które będą w stanie powiedzieć we did it i do tego samodzielnie… z chęcią poznam osobiście — będą świetnymi klientem mojej firmy.

Eksperci Google Ads wiedzą i umieją.

Jak wspomniałem wiedza to podstawa. W przypadku PPC wiedza i doświadczenie powodują, że kampania prowadzona przez specjalistę przewyższa skutecznością kampanię prowadzoną przez początkującego. Możesz mieć szczęście, ale jak większość rzeczy w życiu, na takie szczęście i tak będziesz musiał solidnie zapracować. Podstawy systemu licytacji, na którym opiera się Google AdWords i skoncentrowanie się na wyszukiwanych hasłach, które zapewnią ROI dla firmy są stosunkowo proste. Aby jednak wycisnąć z Twoich wydatków na PPC jak najwięcej, musisz po prostu wiedzieć, co robisz i do czego zmierzasz. Taki poziom specjalistycznej wiedzy prawdopodobnie pojawi się tylko przy bardziej złożonych kampaniach… A specjalista od PPC czy zewnętrzna agencja do zarządzania kampanią Google Ads to po prostu wie i umie.

  • Wie, od czego zacząć na etapie przygotowania do uruchomienia kampanii.
  • Wie jakie pytania zadać przedstawicielom firmy.
  • Potrafi przeprowadzić wstępny audyt SEO strony i może zaproponować zmiany na stronie.
  • Wie jakie sznurki należy poruszyć aby kampania realizowała założone cele.
  • Potrafi napisać odpowiednie reklamy aby wycisnąć z kampanii ile się da.
  • Potrafi uświadomić klienta w zakresie jego własnych potrzeb dotyczących marketingu internetowego.

Jeśli udało mi się przekonać ciebie, że warto zatrudnić specjalistę AdWords do poprowadzenia Twoich kampanii to zapraszam oczywiście do współpracy. Jeśli nie – no cóż, życzę Ci naprawdę powodzenia i wytrwałości. I mam nadzieję, że niektóre z artykułów, które znajdziesz na naszym blogu przydadzą Ci się w poszerzaniu wiedzy na temat AdWords, pozycjonowania (SEO) i szerzej marketingu w wyszukiwarkach (SEM).

W razie wystąpienia takiej potrzeby, polecamy się na przyszłość: AdWords.Radom.pl – Twoja zewnętrzna agencja do zarządzania kampanią AdWords!

Częściową inspiracją do napisania tego tekstu był artykuł Simona Ensora na portalu Search Engine Watch: bit.ly/SEW-DoINeedPPCExpert