Bezsprzecznie jedną z najważniejszych aktywności dla każdego biznesu działającego lokalnie są właściwie skonfigurowane i prowadzone wizytówki firmowe w darmowej usłudze Google Moja Firma (ang. Google My Business). A na widoczność wizytówki firmowej w lokalnych wynikach wyszukiwania Google w znaczącym stopniu wpływają właśnie opinie o firmie wystawione jej przez internautów.
Czy opinie w internecie są ważne?
Opinie w Internecie, a szczególnie opinie w wizytówce Google są niezwykle ważne! Zarówno z punktu widzenia samego algorytmu Wujka G i wpływu na tak zwane pozycjonowanie lokalne, ale jeszcze bardziej z punktu widzenia potencjalnych klientów poszukujących usług i produktów oferowanych przez nas.
Okazuje się, że w przypadku podejmowania przez konsumentów decyzji zakupowych aż 83% osób podejmuje swoją decyzję o zakupie właśnie na podstawie internetowych opinii! Dodatkowo pozytywne opinie odgrywają ważną rolę w długofalowym budowaniu reputacji i marki firmy.
W tym artykule pokażę Wam instrukcję jak krok po kroku przygotować bezpośredni link do wystawienia opinii w Google Moja Firma.
Poradnik krok po kroku jak zrobić link umożliwiający dodanie opinii o firmie w usłudze Google Moja Firma?

Dedykowany link pozwalający na dodanie opinii w Google?
Aby ułatwić naszym klientom dodanie ich opinii o firmie możemy zastosować specjalnie zbudowany, dedykowany link (url) po wejściu w który klient jest przekierowywany bezpośrednio do formularza dodawania opinii dla konkretnego biznesu w bazie firm zarejestrowanych i aktywnych w usłudze Google Moja Firma.
Oznacza to, że klient nie będzie musiał wykonywać męczących kroków polegających na w pierwszej kolejności odnalezieniu wizytówki naszej firmy w Google a następnie na poszukiwaniu miejsca, gdzie trzeba kliknąć żeby dodać opinię. Każda osoba która dostanie od nas taki link (na przykład w mailu zamykającym sprzedaż z prośbą o ocenę i opinię naszych usług bądź produktów) zostanie przeniesiona wprost do właściwego formularza dodawania opinii.
Link do dodawania opinii może wyglądać tak:
http://bit.ly/opinia-o-firmie
lub tak:
https://adwords.radom.pl/go/opinie-google/
a kliknięcie dowolnego z nich przeniesie nas bezpośrednio do googlowego formularza pisania opinii usługi Google Moja Firma.

Wchodzimy na stronę: https://developers.google.com/places/place-id a następnie w polu „Enter a location” zaczynamy wpisywać nazwę naszej firmy używana w naszej wizytówce Google. Wybieramy naszą firmę z listy rozwijanej. W efekcie wyświetla się mapa Google z lokalizacją naszego biznesu oraz „dymkiem” na którym wyświetla się nazwa firmy oraz nasze ID którego właśnie szukaliśmy.
Wyszukany w tym przykładzie ID naszej lokalizacji (Reklama Google Ads i Pozycjonowanie Stron Radom) to następujący ciąg znaków: ChIJu6nZXNFeGEcRn7xfOcVJxdI.

Aby finalnie utworzyć link – skopiowane wcześniej ID naszego miejsca dodajemy do następującego adresu według schematu:
https://search.google.com/local/writereview?placeid= nasze ID miejsca
Czyli otrzymujemy w efekcie następujący link:
https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJu6nZXNFeGEcRn7xfOcVJxdI
Taadam! Pełen sukces! Powyższy link jest dokładnie tym, czego potrzebowaliśmy – czyli jest to link do umieszczania opinii na temat miejsca „Reklama Google Ads i Pozycjonowanie Stron Radom”;) Nie żebym coś sugerował ;)
Można by oczywiście już w tym miejscu zakończyć bo powyższy (nieco przydługi) url jest w pełni funkcjonalny i można go przekazywać naszym klientom. Ale można też oczywiście pójść o krok dalej i przy pomocy dowolnego oprogramowania do skracania linków przygotować bardziej cywilizowaną i łatwiejszą w zapamiętaniu dla nas formę tego skrótu.
2. sposób na uzyskanie bezpośredniego linku do dodania recenzji firmy w Google Moja Firma
Drugim sposobem na stworzenie bezpośredniego odnośnika do dodawania opinii o firmie (który później można przesłać klientom i poprosić ich o taką czynność) jest skorzystanie z niedawno udostępnionej funkcji zaszytej bezpośrednio w panelu Google Moja Firma. Warunkiem jest oczywiście posiadanie możliwości zarządzania taką firmową wizytówką GMF. Pierwszy sposób pozwala na uzyskanie takiego linka dla każdej firmy istniejącej w GMF niezależnie czy posiadamy odpowiednie dostępy. Ten który opiszę teraz wymaga posiadania uprawnień (ale w większości przypadków będzie to oczywista oczywistość) i jest jeszcze prostszy niż poprzedni sposób.
Zgodnie z instrukcjami, które można znaleźć (i tu zaskoczenie) w pomocy dla Google Moja Firma aby uzyskać wspomniany link należy:
Na komputerze
- Zalogować się do panelu usługi Google Moja Firma
- Jeśli posiadamy wiele różnych lokalizacji, należy kliknąć na lokalizację któa nas interesuje i dla której chcemy spreparować odnośnik.
- Po wejściu w daną lokalizację należy kliknąć w odnośnik Strona Główna znajdujący się w menu po lewej stronie (u góry)
- Na stronie która się otworzy należy odnaleźć sekcję „Uzyskaj więcej opinii” i kliknąć w przycisk „Wyślij formularz”
- W okienku które nam się pojawi znajdziemy nasz link. Będzie on miał postać następującą: https://g.page/reklama-w-google/review?gm
- Teraz wystarczy go skopiować i gotowe.


Na urządzeniu mobilnym
- Należy mieć zainstalowaną na swoim smartfonie (lub tablecie czy innym mobilnym urządzeniu) aplikację Google Moja Firma. Znajdziecie ją oczywiście w Sklep Play (oficjalny sklep Google z apkami).
- Po uruchomieniu i zalogowaniu w aplikacji Moja Firma wybieramy interesującą nas lokalizację (do której posiadamy uprawnienia do zarządzania)
- Przechodzimy na dole aplikacji w zakładkę „Klienci”
- Powinniśmy zobaczyć ekran na którym będą (jeśli oczywiście są jakieś) dodane wcześniej opinie naszych klientów.
- Na tym ekranie wybieramy w prawym górnym rogu ikonę udostępniania (takie połączone trzy kropeczki) i wyświetlą nam się różne dostępne dla naszego urządzenia opcje udostępniania. I tak możemy na przykład wysłać nasz link przez GMAIL czy udostępnić w wiadomości na Facebook.
Skracanie i tuningowanie linka opinii Google
Jeśli otrzymany link do opinii Google wydaje nam się zbyt długi i nie do końca nam to odpowiada, możemy na różne sposoby próbować go tuningować lub skracać.
Jednym z najczęściej używanych narzędzi do skracania linków jest serwis Bit.ly. Korzystając z darmowego konta możemy tam przygotować nasz link do postaci na przykład takiej: bit.ly/opinia-o-firmie. W wersji komercyjnej Bit.ly jest oczywiście więcej możliwości tuningowania takiego linka.
Z kolei dla firm posiadających swoje strony firmowe zbudowane na silniku WordPress można skorzystać z różnych wtyczek tworzących de facto przekierowania (301) na stronie w celu przygotowania linku do opinii Google na przykład w taki sposób: adwords.radom.pl/go/opinie-google. Powyższy efekt uzyskałem przy użyciu dodatku do WordPress o nazwie Affiliate Links zainstalowanego na naszej stronie internetowej.
Prawda, że od razu milej to wszystko wygląda? Nasz link do opinii o firmie w Google Moja Firma jest gotowy!